27 oktober 2011

Jag borde ha sagt upp mig redan

När jag stannade till utanför restaurangen där vi skulle ha after work ikväll insåg jag att jag återigen glömt säga upp mig. Hur kan jag alltid lämna sånt åt sista minuten? Det var ju idag jag skulle göra det för att ha en extra dag för postgången. Brevet måste vara framme på måndag och jag vet inte om det finns någonstans på jobbet där jag kan posta det under morgondagen. Ett alternativ är att scanna och maila det till min chef, bara för säkerhets skull, förutom att jag skickar med post. Om jag går in på min konsultmail kommer jag säkert hitta någon irriterad påminnelse från min chef om att hon fortfarande inte har fått någon uppsägelsesedel från mig. Suck. Men väldigt typiskt mig.

Det finns ju ingen väg tillbaka som det är nu. Jag har redan skrivit under anställningskontraktet. Det är inte heller något jag ångrar. Jag vill ju börja där. Men jag vill inte sluta på gamla stället egentligen. Jag vill ha både ock. Sedan jag skrev på kontraktet har jag också börjat fundera på ifall vad det är jag går miste om. På den väg jag valt nu kommer jag att sitta fast i samma roll ganska länge. Inte en dålig roll, men samtidigt kanske lite svårare att komma vidare. Visserligen anses nästa steg vara projektledare, så det finns ju en väg framåt. Kanske skulle jag ha kommit vidare snabbare på mitt gamla jobb om jag fått ett nytt uppdrag. Men kanske skulle jag också få något sämre. Man vet aldrig. Jag har valt nu.

6 kommentarer:

  1. Grattis! Mycket bättre att vara anställd för karriärschanser och satsningar. Jag minns lyckan när jag blev utköpt från bemanningen... Men sen nu i somras kastades jag ju tillbaka IGEN. Allt på samma tjänst. Skillnad dock: jobbade bara som TEMP, får du tillsvidare på en gång är det ju grymt. Blir vara mer och mer arg på min arbetsplats... Svarade på din kommentar igen i mitt inlägg :)

    Var jobbar du? Projektledare låter ju superbra!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag är nöjd med hur saker har blivit, men för mig var det inte odelat positivt att byta från konsultföretaget till kundföretaget. Min nuvarande arbetsgivare (en månad till, skickade in uppsägningen idag) satsar mycket på sina anställda med tex kompetensutveckling och vill att man ska trivas som anställd där. Det hade nog funnits bra möjligheter för utveckling där också med andra uppdrag, men det kändes viktigt för mig att just nu få fortsätta jobba med det jag gör nu, dvs med planering av större produktionsprojekt.

    SvaraRadera
  3. Kul att få veta vad du jobbar med! Är du ingenjör? Vet att civilisarna har sjukt mycket bättre konsultfirmor och utveckling ;) Hoppas det blir bra som anställd, men det känns lite som win-win hur du än gör. Lyll!

    SvaraRadera
  4. Ja, eller nästan i alla fall. Jag har inte examen, saknar två kurser för det. Nu försöker jag jobba upp motivationen till att åtminstone ta en av de kurserna i år och sen den sista nästa år.

    SvaraRadera
  5. Lyllo, helt rätt bransch. Min kille är oxå civilingenjör och kan välja och vraka bland jobb, så totalt inte samma situation för mig...

    SvaraRadera
  6. Inte riktigt lika perfekt för mig, tyvärr. Någonstans på vägen insåg jag att jag nog hade valt fel utbildning, att det inte riktigt passade mig. Men jag var för envis, eller visste helt enkelt inte vad jag skulle göra istället, så jag fortsatte. Jag har försökt vinkla om det och läsa sånt som intresserar mig, men som ny civilingenjör förväntas man ofta programmera och det är jag inte alls bra på.

    Därför kändes det otroligt bra att få detta första jobb, för bara man har gjort något förut känns det så mycket lättare att kunna hitta något nytt efter det. Även om det inte är aktuellt än på länge.

    SvaraRadera