3 december 2010

Första veckan på jobbet

En vecka på jobbet avklarad och saker börjar kännas lite klarare. Idag fick jag till och med passerkort, vilket är skönt, så jag slipper besvära folk med att hjälpa mig ta mig runt på området. I slutet av förra veckan satt jag och hade inte direkt något att göra, för jag väntade fortfarande på en massa saker som måste bli färdiga och folk som måste komma tillbaka från semestern så de kunde berätta vad jag skulle göra. Nu börjar jag istället känna att jag har flera saker att göra, dels när det gäller vad jag ska läsa för att sätta mig in i arbetet och faktiska arbetsuppgifter. Själva uppdraget känns fortfarande stort och ganska svårt att få grepp om, men jag vet i alla fall var jag ska börja nysta.

Det här jobbet motsvarar inte alls mina förväntningar inför att börja jobba. Jobbet i sig visste jag inte ens existerade, även om det är något som passar mig väldigt bra (om man bortser från alla siffror som är inblandade). Men jag hade ändå insett att det många företag gömmer sig intressanta tjänster som man inte har någon som helst koll på att de existerar. När det gäller verksamhetsområdet trodde jag nog inte heller att jag skulle hamna på något sånt här, för även om det är högteknologiskt så trodde jag nog ändå att det skulle bli mer åt IT-branschen.

Något som kanske också är mer typiskt för IT-branschen är en yngre arbetsplats. Här känns det mer gammalt och många jag jobbar med är nästan gamla nog att vara min pappa. Det finns i och för sig unga här också, men de är ganska få jämfört med resten. Där jag gjorde exjobbet var folk inte heller i min ålder, men ändå bara några år äldre. Även lokalerna känns gamla med långa korridorer med beige och brunt på väggarna och samma korkimiterande plastplattor som vi hade i köket när jag växte upp.

Men även om jag föreställt mig arbetslivet lite finare, lite yngre och kanske en aningen mindre byråkratiskt så trivs jag väldigt bra hittills och känner mig väldigt välkommen. Det känns som om jag kommer ha bra möjligheter här, både när det gäller att lära sig mycket kring det jag är intresserad av och att hitta nya spännande arbetsuppgifter i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar