8 december 2010

Varför jag inte ville bli konsult

En kvinna jag kände en gång i tiden brukade hylla konsultrollen och tyckte det var perfekt att arbeta på det viset, med kortare uppdrag på många olika ställen. Hon sa att det är särskilt bra för kvinnor, för hon ansåg att kvinnor hade en tendens att ”fastna” på en plats och sen stannade kvar där alldeles för länge. På detta sätt tvingades man till variation utan att riskera att stelna.

Själv har jag länge varit av åsikten att jag inte vill vara konsult. Jag tycker det är jobbigt att vara ny, att inte känna alla, att inte riktigt kunna mina arbetsuppgifter. Självklart är det något man kommer över efter ett tag, men att då, när man väl blivit bekväm i sin roll  och i sammanhanget ryckas upp och hamna på ett nytt ställe passar inte mig. På ett sätt har hon rätt, jag vet att en av mina svagheter är att jag kan ha svårt att våga ta steget ut i något helt nytt och jag fastnar gärna i det gamla välkända. Men jag tror inte att detta nödvändigtvis är lösningen, snarare skulle det vara något som gör livet jobbigare.

Denna inställning bidrog alltså till att jag i väldigt liten utsträckning sökte jobb på konsultföretag. Men i huvudsak handlade det nog om att jag inte kände att den sorts uppdrag jag kan få på ett konsultföretag  är rätt för mig. Oftast är det ju så att man som konsult kommer in som någon sorts teknisk expert, utför sitt uppdrag och sen går vidare till nästa plats. Jag besitter inte den tekniska kompetens som behövs för att kunna göra något sånt. För såna med min utbildning handlar det ofta om programmering eller teknikutveckling på annat sätt och det vill jag verkligen inte jobba med så på så sätt var möjligheterna att ta ett konsultjobb ganska begränsade.

Vartefter tiden led började jag ändå ändra mig så smått. I funderingarna på vad jag ville arbeta med kom jag fram till att jag var intresserad av organisations- och verksamhetsutveckling. Även om sånt finns inom större företag är det arbetsuppgifter som i mina ögon är ganska svåråtkomliga för en utomstående och ofta något man inte jobbar heltid med. Då verkar det enklare att komma in på det området via managementkonsulting. Tankarna om att jobba med detta gjorde att jag till viss del omprövade mitt motstånd mot att arbeta som konsult. Problemet blev då istället att jag inte riktigt har rätt bakgrund för att arbeta inom detta område. Sen är ju såna jobb jättesvåra att få också, särskilt om man inte jobbar i en storstad. Jag sökte några såna jobb, men inget som har lett någonstans hittills.

När det gäller det jobbet jag har nu känns det väldigt bra att jag är här för att stanna en längre tid. Det tar ett tag att lära sig jobbet och att bygga upp ett nätverk. Jag är glad att jag inte måste göra om detta om bara några månader, utan att jag istället bygger upp något mer varaktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar