10 december 2010

Utan tid och övervakad

Det är svårt att hitta tid att skriva nu när jag jobbar. Jag är inte hemma ensam särskilt mycket och är jag det, somde senaste tre dagarna, passar jag istället på att spela nu när expansionen kommit. Samtidigt drar jag mig för att skriva även när jag är själv. Egentligen är jag nog hispig, men jag känner mig smått övervakad.
Härom veckan satt vi med några vänner och pratade. Jag minns egentligen inte riktigt hur vi kom in på ämnet privata mail, men då säger sambon att mina mail inte är privata, för det är han som kontrollerar routern. Och så tittade han liksom konstigt på mig med en blick som jag inte riktigt visste hur jag skulle tolka. Troligtvis skämtade han men samtidigt är det ju sant. Det är han som kontrollerar internet hemma. Att han ens tänker den tanken är oroväckande.

Han har också skaffad en trådlös webbkamera som han använde för att titta på mig med när han var borta för någa dagar sedan. Vi pratade i telefon medan jag spelade och helt plötsligt säger han "akta stenen". Sen dog jag och han säger då "nu blev det blått" och jag förstår att han faktiskt ser vad jag gör. Jag blir då irriterad och säger att det inte är ok. Han blir då också irriterad och tycker at det är en förolämpning att säga att han spionerar på mig, för i hans ögon skulle han aldrig göra det utan mitt godkännande. Men samtidigt var det ju precis det han nyss gjorde, han tittade utan att jag visste att kameran var på.

På jobbet är ju internettrafiken också övervakad. Jag vet inte i hur hög grad, men de kan ju titta på vad jag gör. Jag tvivlar på att jag surfar privata saker i så pass hög grad att det drar till sig deras uppmärksamhet och de har ju ett filter som hindrar mig från att se saker med "fel" innehåll. Sen kan man ju också hävda att man gör det på en rast. Jag menar, tvingar de en att ha minst 50 minuters lunchrast så borde man ju vara fri att använda den något så när fritt. Risken att det ska bli något problem är ju ganska liten, men tanken på det finns ändå där.

När jag skrev förra inlägget hände dessutom något oväntat som fick mig på helspänd. Jag satt och skrev och fick ett telefonsamtal. Det var en av företagets IT-tekniker som skulle installera något på min dator och innan jag visste ordet av kunde jag se hur han var inloggad på min dator och tog över den. Texten jag höll på att skriva var i ett word-dokument och han såg den definitivt, för han minimerade dokumentet innan han satte igång med det han skulle göra. Knappast någon fara, men ändå obehagligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar