18 januari 2012

Ekonomisk kompatibilitet

Ibland blir jag förvånad över hur lika Mattias och jag är, hur mycket vi har gemensamt och hur lika vi tycker om olika saker. Men när det gäller ekonomi är vi väldigt olika.

Det är inte så att vi har helt olika syn på pengar, men beteendet är annorlunda. Vi tjänar lika mycket pengar i månaden och sen får han dessutom bonus  på ett antal tiotusen om året. Medan jag har sparat över sjutusen i månaden (målsättningen är tiotusen men ibland måste jag låna av sparkontot) sedan jag började jobba har inte han sparat någonting alls och har hela tiden ont om pengar.

Han lever inte särskilt extravagant, men på något sätt tar pengarna slut hela tiden. Sedan vi träffades har det hela tiden varit något varje månad. En massa julklappar, dubbel hyra, flyttstädning, dubbelt bredbandsabonnemang, lunch ute,  tågresor till mig.  Jag har sagt att vi ska dela på resekostnaderna, men han verkar mer mån om att dela mina resekostnader med mig än att jag ska dela hans resekostnader med honom.

Lite är det väl just det, att han är så generös. Han känner ett ansvar för systrarna nu när det har gått så bra för honom jämfört med dem. När föräldrarna ska ha en present betalar han den största delen, han köper saker till syskonbarnen när det är något han tycker de behöver men som föräldrarna inte har råd med. Alltid beredd att hoppa in och stödja när det behövs.

Han säger att han gett upp om att tro att det var unikt för varje månad och att det kommer lugna ner sig, för det kommer hela tiden nya saker. Men jag hoppas att han kan få koll på utgifterna när vi kommit i ordning tillsammans i vårt nya hem. Lever vi tillsammans borde han ju inte göra av med så mycket mer än vad jag gör en månad.

För mig är det här en ganska stor förändring i hur jag lever. Johan hade aldrig ont om pengar när han väl ville köpa något, även om han gärna undvek att spendera dem. Vilket ju så klart förklarar hur han kunde ha så mycket , även om hans familj var något extrem när det gällde just det.

Plötsligt behöver jag tänka mer på att dra ner på utgifterna för att det inte ska bli för stora kostnader för Mattias. När vi flyttar ihop ska vi köpa en massa möbler till lägenheten. Jag skulle kunna köpa allting samtidigt, men nu har vi lagt upp en plan för vad vi ska köpa när, så att det inte blir för mycket en enskild månad. Ovant! Fast å andra sidan kommer vi verkligen att skaffa de fina möblerna vi vill ha i vårt hem istället för att leva med kompromisser som var billiga, som jag gjort de senaste 8 åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar