26 januari 2012

Plan för barn

När min nya svärmor precis fått höra hur gammal jag är ska hon ha utbrustit "Då är ni båda gamla, bäst att ni skaffar barn snabbt!". I min värld är jag inte så otroligt gammal, mer en ganska lagom ålder för att börja skaffa barn. Men när hon var i min ålder var det bara sex år kvar tills hon skulle bli mormor så jag förstår att hon har en helt annan referensram.

Än har vi inte riktigt kommit oss för att prata om barn ordentligt. Jag har tänkt mycket på det, men har inte riktigt vågat diskutera det, tänkt att det har varit lite för tidigt för det. Lite har det lossnat på sistone, men till och med när vi letade lägenhet pratade vi aldrig om barn. På sin höjd sa vi att lägenheten gick att växa i, men ingen av oss sa det rätt ut. Ändå har jag en tydlig tanke för hur vi skulle kunna möblera om för att kunna göra om arbetsrummet till barnkammare och tränga ihop allting ute i vardagsrummet så att arbetsplatserna får plats även där.

I helgen fick jag i alla fall en glimt av Mattias tidplan. Vi pratade om folks behov av att vara nära badvatten när man har småbarn och han sa att det behöver ju vi i alla fall inte förrän om sju, åtta år. Jag blev lite orolig över att han inte vill ha barn på fem år eller mer, men sen visade det sig att han hade någon tanke om att barn inte vill bada förrän i femårsåldern. Så två till tre år kvar då… Lite längre tid kvar då än vad jag hade tänkt mig men ändå bättre. Själv skulle jag gärna ha barn till våren eller sommaren nästa år. Men han verkade lite flexibel i alla fall, vi får se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar