15 november 2011

Första steget mot att flytta ihop

Anne frågade igår om vi tänkte pendla hela livet. Vi berättade då att vi redan nu pratar om att flytta ihop, att Mattias börjat titta så smått på vad det finns för jobb här i stan. Det tyckte hon var tidigt, särskilt som vi har närmare mellan varandra än vad hon och Henrik hade. Dessutom har vi ju också råd att besöka varandra, till skillnad från dem. För dem tog det över ett år innan de flyttade ihop.

Logiskt sett kanske det är lite tidigt. För mig känns det inte tidigt, men jag har varit lite orolig för vad han ska tycka. Jag har inte riktigt vågat föra boende på tal förutom väldigt vagt eller att prata konkret om vad han kan söka för jobb. Detta trots att det ju faktiskt var han som först började prata om att flytta hit.

I början var det mer att någon gång kan han tänka sig att göra det, sen att det skulle hända under 2012. Men för några veckor sedan sa han att det var dags att börja kolla vad det finns för jobb här. Han har några projekt i jobbet han vill avsluta på ett snyggt sätt innan han slutar och de projekten pågår till mars. Men det är bara tre, fyra månader dit, ganska lagom tid för att hitta jobb och större lägenhet. Snabbare än så kan det väl egentligen inte gå.

Jag har tittat lite på kommunens lista över hyresvärdar i stan, till och med ställt mig i kö hos några. Fast det har känts lite märkligt att göra det utan att han vet om det. Dessutom blir det lite småkrångligt när jag inte har kunnat ange honom som medsökande samtidigt som det har känts fel att skriva att jag är ensamstående.

De senaste veckorna har det kommit upp två lägenheter som jag har tyckt var fina, men jag har inte ens vågat visa dem för honom, ville inte vara för snabb för honom. Egentligen var de inte ens aktuella eftersom inflyttningsdatum hade legat för tidigt, det är inte dags för honom att flytta hit så tidigt. Men samtidigt är det ändå roligt att titta på planlösning och bilder och drömma sig bort lite och fundera på hur det skulle vara att bo där tillsammans.

Igår kom ämnet om flytt upp och jag föreslog att vi skulle börja kolla på hyresvärdar och lämna intressanmälningar. Snart kommer ju lägenheter med inflyttningsdatum under våren att dyka upp och får vi något från februari istället för april kanske det ändå är ok, om lägenheten är jättebra i övrigt.

Mattias nappade på idén och nu har vi satt ihop ett stort excel-dokument för att hålla ordning på användarnamn, när vi måste förnya anmälan och så vidare. Det känns jättekul att jag vågade ta upp det så att vi kan dela detta istället för att jag tänker på det här själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar