4 november 2010

Déjà vu bland jobbannonserna

Idag känner jag verkligen inte för att söka jobb... Var samma sak igår. Jag har hittat två heltidsjobb och två extrajobb som jag skulle kunna söka, men motivationen är ganska låg.

Ett av heltidsjobben har jag sett flera gånger tidigare och tänkt att det kanske kan vara något men sen ändå inte sökt det. Inte helt min profil, men ändå någonstans i utkanten av den. Nu har det dykt upp en tredje gång. Ska jag söka denna gång?

Det andra heltidsjobbet är helt klart intressant. Även detta jobb är en upprepning av ett jobb jag sökt tidigare, även om det inte är samma jobb som förra gången, om än på samma företag och nästan samma annonstext. Jag pratade med kontaktperson på annonsen för några veckor sedan och hon sa att hon fått ett bra intryck av mig, men för närvarande inte hade några jobb för mig. Undrar ifall hon tycker detta jobb skulle passa. Jag fick höra på bakvägar att hon skulle höra av sig till mig gällande ett jobb, men beskrivningen på det jobbet låter inte som det jag nu läser annonsen för.

Extrajobben känns sådär... Ett av dem är relevant för det jag vill göra i framtiden, skulle kunna vara en bra erfarenhet. Men frågan är om de vill anställa mig för ett deltidsjobb under några månader när de vet att jag egentligen letar efter ett långsiktigt heltidsjobb. Detta jobb har jag faktiskt också sökt tidigare, det är ett som återkommer med jämna mellanrum. Sedan i vintras är det tredje gången jag ser annonsen. Förra gången den låg ute sökte jag faktiskt och rekryteringsföretaget hörde av sig telefonledes och frågade faktiskt om de vågade anställa mig när det ju var så att jag egentligen sökte "riktiga" jobb. Den gången valde de inte mig. Varför skulle de göra det nu?

Det andra extrajobbet är något helt annat än vad jag har utbildat mig till och vad jag vill jobba med. Jag råkar veta att det är jäkligt svårt att få jobb inom den branschen också, så det måste finnas massor med studenter eller nyutexaminerade med rätt utbildning som skulle kunna söka det här jobbet även om just dessa arbetsuppgifter är ganska simpla. Så varför skulle de ta mig när de kan få kvalificerad arbetskraft?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar