21 november 2010

Glad över jobbet

Jag blir glad när jag tänker på mitt jobb. Än så länge har jag bara varit där i två dagar, men det känns jättebra, samtidigt som det nästan är svårt att förstå att jag äntligen har fått jobb. Arbetsplatsen verkar vara bra och stabil med bra framtidsutsikter, både för själva företaget och mig själv. Arbetsuppgifterna ligger precis i linje med vad jag vill göra, vilket är bättre än vad jag vågade hoppas på. Jag var ju tidigare jätteorolig för att det här företaget skulle ge mig ett jobb som låg utanför vad jag kände att jag egentligen vill och kan göra, samtidigt som det kändes dumt att tacka nej om jag fick ett erbjudande. Nu blev det istället precis vad jag letat efter utan att veta att det finns. Även om det detta jobb också är en utmaning och jag kommer behöva lära mig en massa känns det rätt. Det är något jag är intresserad av och även om jag inte kommer veta hur jag ska göra är jag ändå säker på att det kommer vara roligt att lära sig det och att det är något som passar mig.

En lärdom jag kan dra av detta är att det finns så otroligt många tjänster som företagen inte annonserar ut, tjänster jag som arbetstagare inte ens vet existerar och därför inte ens skulle komma på idén att söka. Jag har ju gjort få spontanansökningar, bara fyra närmare bestämt. Skulle jag söka jobb igen tror jag det är viktigt att försöka komma bakom kulisserna och försöka hitta dessa jobb och där verkar konsultföretagen vara ett bra verktyg. Jag kände mig ju verkligen inte lämplig för ett konsultföretag, för jag hade till stor del intrycket av att man då går in som en expert. I mitt fall blir det ju lite annorlunda, det är mer att jag går in som kvalificerad arbetskraft. Det finns säkert jättemånga såna tjänster vars existens man inte känner till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar