9 november 2010

Tankar om lön

Kanske är det dags för löneförhandling snart. Jag vet inte ännu, men det är bäst att vara förberedd. Jag har aldrig löneförhandlat tidigare, men två av företagen jag har varit hos har frågat vad jag har för löneanspråk. När frågan dykt upp på första intervjun har jag lyckats skjuta på det men i våras hade jag förberett ett svar till den andra intervjun hos ett företag.

Sveriges Ingenjörer föreslår en ingångslön på 28 700 kronor i månaden för civilingenjörer och 27 500 kronor för högskoleingenjörer. Som nästan civilingenjör är det ju då den högre lönen som gäller mig. Sen har jag ju några års arbetslivserfarenhet också, om än inte inom detta yrke, så då borde jag ju kunna begära ännu lite högre.

När jag tittar på lönestatistiken hos Sveriges Ingenjörer ser jag att bland dem med examensår 2009 är medianlönen 27 200 kronor, det vill säga 1500 kronor lägre än vad den rekommenderade ingångslönen är. Medellönen är 27 641 kronor. Den övre kvartilen är 28 500 kronor och den 90:e percentilen är 30 355 kronor. Jag tänker att jag borde ju i alla fall inte lägga mig lägre än medianen, men värt att notera är i alla fall att undre kvartilen är 25 900 kronor och 10:e percentilen är 24 500 kronor.

Med tanke på att jag har noll i inkomst idag och lever på mina föräldrar och sparat kapital så är ju vilken lön som helst jättebra. Jag skulle klara mig alldeles utmärkt på till exempel studiemedelsnivå eller ännu lägre med de levnadskonstnader jag har idag. Fast jag vill ju ha en konkurrenskraftig lön och få en bra ingångslön så jag inte hamnar efter i löneutvecklingen.

Frågan är hur högt jag ska lägga mitt första förslag. Det vore bekvämare ifall de föreslog först, det var också vad en fackligt anställd föreslog när vi pratade om det. Jag vill ju inte lägga så högt att de drar öronen åt sig. Men samtidigt vill jag ju inte lägga för lågt heller. Tänk om jag föreslår en summa som är lägre än vad de har tänkt sig? Jättesvårt!

För det jobb jag söker nu vet jag att en bekants bekant nyligen anställdes med lönen 30 000 kronor. Han hade två års arbetslivserfarenhet och inom rätt område, så kanske jag ska lägga mig strax under det med tanke på att jag också arbetat två år men inte riktigt med rätt saker? Måste nog fundera lite till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar