9 september 2011

Kontinuitet i sin yrkesroll

En av min chefs kommentarer var att söker man sig till ett konsultbolag så ska man ju vara inställd på att flytta runt. Det har hon ju helt rätt i, även om man inte kan veta hur det ska bli innan man har börjat jobba med det. Egentligen sökte jag mig ju inte dit specifikt, utan jag sökte helt enkelt jobb och det var dem jag hamnade hos. Jag hade tidigare till och med insett vid tidigare tillfälle att konsultbranschen egentligen inte passade så bra för mig, just för att jag inte vill hoppa runt en massa. Jag vill gärna ha kontinuitet och utvecklas i rollen och bygga upp långsiktiga relationer med dem jag arbetar med. Därför ville jag egentligen inte ha ett konsultuppdrag, men en insikt jag fick under jobbsökandet var att en del arbetsuppgifter jag var intresserad av var sånt som utförs i konsultföretag, tex vid organisationsförändringar tas ofta ett extern konsultföretag in för att se över företagets processer och hitta en ny lösning. Men då har man ändå sitt sammanhang i det konsultföretaget, det är bara olika kunder man jobbar åt, så det skulle egentligen också fungera.

Det är mer det här med att utföra arbetsuppgifter några månader på ett ställe och sen byta helt till något annat ställe som inte passar mig. Och det är precis ett sånt företag jag jobbar på. Jag har egentligen haft tur som fick vara ett år på mitt första uppdrag, det är nog få som har det så. Men att få vara här länge har också gjort att jag vill stanna. Redan när jag började här kändes det som att det var tänkt att jag skulle vara här jättelänge. Varför ta in någon för att lära sig allting för att sen bara avsluta? Det är ju kontinuerliga arbetsuppgifter, ingen engångsföreteelse. Uppdragschefen påstår att han ville testa att se ifall det verkligen fanns arbete på sikt, men jag vet inte om jag tror på det. Före mig var det två personer som jobbade med det jag nu jobbar med. Arbetsuppgifter försvinner inte bara.

Sen hade det ju så klart funkat att byta uppdrag också. Skulle jag nu inte få jobbet jag sökt så är jag fortfarande tillsvidareanställd på konsultföretaget och hittar de ett bra nytt uppdrag skulle jag säkert kunnat trivas där. Hade uppdragschefen istället för att i princip erbjuda mig jobbet sagt att han var nöjd med mina insatser men ville ha en fast anställd på jobbet istället, utan att säga att jag skulle kunna söka tjänsten, då hade jag nog varit mycket mer inställd på att stanna kvar hos min gamla arbetsgivare. Jag visste ju ändå vad jag hade gett mig in på när jag tog jobbet, att det innebar att flytta runt. Men i valet mellan de två olika sakerna blev det ändå detta som vann.

Lite illojal känner jag mig ändå då det var konsultföretaget som gav mig chansen att komma in på arbetsmarknaden när ingen annan ville anställa mig. Det var de som gav mig tillgång till ett jobb som inte fanns tillgängligt för vanliga arbetssökanden som inte redan var inne i koncernen eller såna som fick det via ett konsultföretag. Det här var min väg in och jag tog den. Samtidigt har jag varit en bra anställd under min tid där. Det är inte så att jag har planerat att sluta och medvetet utnyttjat dem i väntan på något bättre. När jag började där föreställde jag mig att jag skulle vara kvar i flera år åtminstone. Nu blev det inte så och det känns lite småtråkigt, för jag hade gärna stannat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar