12 september 2011

Oväntad anställnignsintervju

Nu blev jag lite nervös inför anställningsintervjun i eftermiddag. Det är länge sen jag var med om en sådan. Förra hösten höll jag på och tränade sånt, gick igenom en massa frågor med jobbcoachen och var mer inne i det. Nu fick jag veta i förrgår att jag skulle ha intervjun idag och jag har inte haft särskilt mycket tid att förbereda mig. Igår satt jag på ett café i en och en halv timme och tänkte igenom allmän presentation av mig själv. Det jag hade velat göra är att hitta mina gamla anteckningar från för ett år sedan och läsa vad jag tänkte då. Visst har saker hänt på ett år, men det fanns bra formuleringar och tankar som hade varit bra att använda nu. Nu hann jag inte när jag kom hem och dessutom vet jag inte var de är med tanke på att jag har flyttat sedan dess.

Jag har väldigt svårt för klassikern ”Nämn tre bra saker och tre dåliga saker om dig själv” för jag veta aldrig vad jag ska säga på dåligt. Jag kan vara ruskigt självkritisk, men jag delar inte med mig av den kritiken till vem som helst. Egentligen tycker jag det är en fånig fråga. En vän till mig är personalvetare. En gång frågade jag honom varför man ens ställer den frågan och han sa något om att man vill se om folk har självkännedom och så vidare. Jag påpekade att ingen är väl helt ärlig där, många har väl ett väl genomtänkt svar där, så det frågan visar är väl hur bra folk är på att tänka till och att presentera sig själv på ett inte för dåligt sätt.

Fast den frågan är egentligen så känd, så man vet att den kommer. Man kan förbereda sig, om man bortser från att jag aldrig är nöjd med mitt svar där. Det jobbiga kan istället vara såna intervjuer där det inte längre är de typiska standardfrågorna. De är vettiga, men det tar ett tag att komma på bra svar. Jag har inte ens bra svar till allt på sidan jag tittar för att få lite inspiration. Bara att sitta och gå igenom dem själv och förbereda skulle ta minst en timme. Önskar jag hade hunnit. Nu läser jag bara frågorna och blir stressad över att intervjun är om en halvtimme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar