16 september 2011

Ombytt situation

Med Johan hade jag dåligt samvete för att jag hellre ville spela med Alex och Brian än att vara med honom. Nu har jag istället dåligt samvete gentemot Alex och Brian som tycker att jag har för lite tid och för att jag mycket hellre vill vara med Mattias i helgen.

Det känns bra, för det är så det ska vara. Visst ska man kunna umgås med andra när man är i ett förhållande, men man ska å andra sidan inte heller vilja bort från den man är tillsammans med.

Fast något som känns jobbigt är att jag inte vet hur jag ska berätta för Brian om Mattias. Än så länge har jag visserligen inget konkret att berätta, men jag hoppas ju få det. Han har alltid sagt åt oss att inte ljuga för honom, även om sanningen gör ont också. Jag inser att jag måste berätta men jag var helt enkelt inte redo igår och det slutade med en lögn.

Från början skulle jag iväg med konsultföretaget i helgen på konferens, men jag fick inte följa med i och med att jag i princip fått det här andra jobbet. Helt ok, jag var inställd på det och var lite  just för konferensresans skull som jag valde att berätta för min chef så pass tidigt om att jag sökt nytt jobb, trots att jag, som hon till och med påpekade, inte hade behövt göra det då. Hon uppskattade omtanken då det ju skulle vara en icke oansenlig kostnad för dem att ta mig med. Jag hade ju haft rejält dåligt samvete både för konferensresan och att jag gick på en kurs några veckor tidigare, men verkar som om jag fick uppskattning istället nu, så behöver inte ha så dåligt samvete för kursen längre.

Men detta gav mig hur som helst en ledig helg. En helg som jag ändå inte var helt beredd på, jag trodde nog lite grann att jag skulle med i alla fall. Jag visste ju att Alex och Brian ville umgås denna helg och spela våra hordes nu när vi äntligen är level 85 och jag äntligen hade en ledig helg. Samtidigt kunde inte Mattias och jag hålla oss ifrån varandra och i början av veckan blev det bestämt att han skulle komma hit. Fast jag är inte redo att berätta för Brian om Mattias ännu, och  i förlängningen inte Alex heller. Alex skulle jag nog kunna berätta för, men han är ju säkert partisk för Brian.

Så råkade det komma upp när vi satt på Skype igår och jag var helt oförberedd, hade inte funderat ännu på hur jag skulle hantera det. De sa något om att vi kunde spela jättemycket i helgen och jag sa något undvikande om att jag nog inte kunde. Så klart frågade de vad jag skulle göra istället. Jag sa något vagt om att hänga med vänner (när använder jag uttrycket ”hänga med vänner”?) och sen lite mer specifikt att jag skulle ha middag med vänner fredag kväll. Genast kom frågan med vem och jag sa Johan och några till och så var det bra med det. Tills jag några minuter senare kom på att jag tidigare under dagen beklagat mig för Alex att Johan inte vill umgås med mig. Jäklar! Lögner lär komma och bita en i baken tids nog, den här gången bet den till jävligt snabbt. Alex verkade dock inte vara på alerten och kommenterade inget om det i alla fall. Jag fasade lite för vad han skulle säga senare.

En annan sak som hände igår som visade på att jag inte kan fortsätta hålla isär världarna var att Alex för en gångs skull var online på sin alliance-karaktär som fortfarande är i vårt guild. Mattias som också var online började då, antagligen i guildchat (jag var inte där), prata om att ta ut hyra för min tid när jag spelar horde med Alex och Brian. Det finns väl inget skäl till att Mattias redan skulle säga i guildchat att han ska hälsa på mig, men jag blev lite orolig för hur långt han skulle gå, hur mycket han skulle avslöja om vår relation för Alex.

Tanken är så klart att berätta om Mattias för Brian, det måste jag ju, i alla fall om vi blir tillsammans. Jag har redan sagt till honom att det inte kommer bli vi igen härom veckan när ämnet kom upp. Kanske jag ska berätta att Mattias ska komma på besök nästa helg och sen efteråt berätta att vi är tillsammans. Blir svårt att förklara två helgers frånvaro. Bara en blir svårt när vi har sån tät kontakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar