22 september 2010

Första besöket hos Arbetsförmedlingen

Jag har funderat ett bra tag på ifall jag ska registrera mig hos Arbetsförmedlingen eller ej. Svärmor har kommenterat några gånger om att det borde jag ju verkligen göra, men inte riktigt kunnat svara på frågan om varför. I våras tog jag till och med kontakt med deras kundservice och frågade vad poängen med att registera sig hos dem om man ändå inte är berättigad till a-kassa var men fick egentligen inget vettigt svar. (Är man berättigad till a-kassa eller alfa-kassa så bör man registrera sig första dagen man är arbetslös.) Hans rekommendation var att jag skulle registrera mig och fördelarna var då att jag kunde få ta del av olika åtgärder som de erbjuder. Jag som trodde det var en arbetslös värsta mardröm att hamna i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd...

Hur som helst, inget av det de erbjöd verkade intressant så den enda poäng jag såg med att registrera mig vore att hjälpa till att göra statistiken över arbetslösa lite mer korrekt så jag valde att avvakta. För dem som vill delta i de program som erbjuds är det dock värt att påpeka att är du under en viss ålder så måste du ha varit registrerad i tre månader. Själv är jag så gammal att jag kan få åtgärd med en gång om jag skulle vilja.

Nu under sommaren ångrade jag mig dock när jag kom på att jag vill ha en jobbcoach. Jag hade funderat på att skaffa en sådan även tidigare, men sambons "Äh-vad-ska-det-vara-bra-för"-attityd fick mig att tveka.

Börja på nätet
Man börjar genom att registrera sig på arbetsformedlingen.se så att alla uppgifter redan finns i systemet. Uppgifterna man ska lämna in är uppdelade i tre områden, personuppgifter, meriter, till exempel utbildningar och tidigare jobb och kompetenser samt vilken typ av jobb man söker. Detta var lättare sagt än gjort då systemet krashade flera gånger och någonstans på språkkompetens gav jag upp och åkte dit med bara en halvfärdig registrering.

Första besöket
Väl på plats fick jag efter några minuter i kö sätta mig vid en dator för att fortsätta den registrering som inte hade funkat så bra hemma. Även här kraschade systemet några gånger, men det var bara att backa och försöka igen och så funkade det igen.

Jag tyckte det var svårt att hitta en bra kategori för vilken typ av yrke jag är intresserad av. När jag gick in under Data/IT så fick jag följande val: systemerare och programmerare, övriga dataspecialister, datatekniker, dataoperatörer. Jag är ju egentligen ingenting, men det enda som skulle kunna passa in där är väl övriga dataspecialister tänkte jag och valde detta men för att komma vidare så måste jag här specificera mitt val ännu mer och ingenting passade där. Jag frågade då om hjälp och fick då rådet att gå in under systemerare och programmerare istället där jag faktiskt hittade en sak jag är intresserad av, nämligen projektledare, IT. Nu är det ju inte bara sådana jobb jag är intresserad av, men något annat fanns inte direkt att välja.

Nästa steg var att från en otroligt lång lista av IT-ord välja vilka kompetenser jag ansåg mig ha. Eftersom jag inte alls vill jobba med programmering och det i princip bara var sådana ord som togs upp blev det väldigt få ord jag kryssade för.

När detta var färdigt fick jag en nummerlapp och sedan vänta på att en handläggare skulle ha tid för mig.

Arbetsmiljö och ergonomi
Värt att tillägga är att jag verkligen tycker jättesynd om personer som av något skäl behöver sitta en längre tid framför Arbetsförmedlingens datorer. De var verkligen obekväma och oergonomiska. Musen var någon sorts styrkula med knappar intill för att klicka på något. Denna kula var placerad onödigt långt från tangentbordet, vilket gör att man får ha armen i en obekväm ställning ut åt sidan. Dessutom kan inte såna som jag, som föredrar att ha musen på vänster sida välja att ha det. Vill man alltså sitta mitt framför skärmen, vilket känns naturligt, så är tangentbordet placerat lite till vänster medan styrkulan är placerad till höger, vilket på det stora hela skapar en obekväm arbetsställning där man inte kan sitta rakt vad man än gör.

Möte med handläggare
Efter några minuters väntetid fick jag komma till en handläggare som gick igenom det jag registrerat, la till lite lite information, bokade in mig på ett möte på min "riktiga" handläggare samt gav mig information om alfa-kassa och jobbcoach. Nu efter sommaren är det jättemånga i kö, så det tar ett bra tag innan jag får träffa handläggaren.

Sammanfattningsvis
Bemötandet var trevligt och väntetiderna var helt acceptabla men jag är inte imponerad av deras tekniska system. Jag tror inte att de kan hjälpa mig särskilt mycket å andra sidan, jag förstår inte riktigt vad de skulle bidra med. Väntetiden tills jag får träffa en handläggare som kan tänkas göra något specifikt för mig är väldigt lång och skulle jag inte redan vara igång med jobbsökandet skulle en massa värdefull tid tappas i väntan på det första mötet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar