29 september 2010

Jobbcoach - lite besviken

Idag var det dags för första mötet med min jobbcoach Maria och tyvärr var jag lite besviken. Jag hade förberett mig väldigt väl, funderat på vad jag vill ha ut av coachningen och skrivit ner det, tagit med exempel på ansökningar, mitt CV samt en lista på jobb jag sökt.

En sak som överraskade mig och som inte riktigt motsvarade förväntningarna var att Maria var student. Visserligen är det personalvetenskap hon studerar och hon arbetar även extra med rekrytering, men ändå... Jag hade föreställt mig att personen jag skulle prata med skulle ha mer erfarenhet av rekrytering, koll på arbetslivet i regionen och förhoppningsvis också insikt i vilken sorts arbeten kan vara lämpliga för mig.

Inför mötet hade jag tänkt att det var sån tur att mötet var just nu när det var, eftersom jag precis har hittat ett jobb jag jättegärna vill ha. Jag tänkte då att jag skulle kunna få  hjälp med att skriva en bättre ansökan än tidigare. Tyvärr verkar första mötet följa en ganska inflexibel mall med olika punkter som måste tas upp. Jag tror det är en blandning av formalia från Arbetsförmedlingen med en blankett som måste fyllas i och företagets egna riktlinjer. Jag förstår varför dessa saker behöver göras, men jag hade gärna sett lite mer fexibilitet så att vi hade hunnit med mötets viktigaste punkt - hur jag ska få drömjobbet.

Många som kommer till en jobbcoach har kanske inte en så tydlig bild av vad de vill diskutera som jag har, så visst är det bra att det finns en mall för första mötet. Men att söka jobb handlar mycket om att fånga möjligheter i flykten. Det är idag jag behöver söka jobbet,  inte om två veckor eller en månad. Det vi kan göra om två veckor är på sin höjd att diskutera hur den redan inskickade ansökan blev och vad jag hade kunnat göra bättre inför framtida ansökningar. Att hon ens föreslog att jag skulle vänta till efter nästa möte med att ansöka är mycket märkligt. En vän kallade det till och med tjänstefel. Hon som jobbar i branschen borde ju inse att det krävs snabbare ansökningar än så om man ska ha en chans.

Maria tog sig i alla fall en snabb titt på mina ansökningshandlingar och gav, för det aktuella ärendet ganska otillfredsställande kritik. Typsnitt och layout är helt ointressant när man söker jobbet genom en CV-databas. Även om det faktiskt hade varit så att jag skulle söka jobbet genom att skicka in mina egenhändigt designade dokument hade sådan kritik varit ganska ointressant med tanke på den tidsbrist vi hade. Längre än så hann vi inte, trots att jag stoppade henne och försökte få henne att fokusera mer på innehållet. Hon sa något allmänt om att fånga upp nyckelord i annonsen och använda dem i ansökan, något som jag redan gör. Jag förstår att det är svårt att på bara några minuter ge feedback på innehållet, men hon kunde ju ha försökt. En rekryterare med vana att titta på ansökningsbrev borde kunna bättre. Hon kunde även ha lagt upp mötet på ett sådant sätt att vi hade hunnit bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar