24 september 2010

Skaffa jobbcoach

När jag söker jobb får jag en massa funderingar om hur jag borde göra, till exempel om mina ansökningshandlingar är tillräckligt bra och hur jag kan presentera mig på ett bra sätt. En hel del av detta bollar jag med folk jag känner och jag har även försökt få mina handlingar granskade vid olika CV-granskningstillfällen, men jag skulle vilja ha mer stöd. Därför har jag kommit fram till att jag vill ha en jobbcoach, något som man får gratis av Arbetsförmedlingen om man är arbetslös eller riskerar att bli arbetslös.

Första steget för att skaffa en jobbcoach är att skriva in sig hos Arbetsförmedlingen. Sedan får man välja jobbcoach och handläggaren på Arbetsförmedlingen får inte gynna någon genom att rekommendera dem. När man har bestämt sig meddelar man handläggaren som i sin tur meddelar jobbcoachen som sedan tar kontakt med den jobbsökande.

Hur väljer man då jobbcoach?
Man hittar en lista på alla jobbcoacher som finns tillgängliga genom att gå in på denna sida och där välja sin egen ort. Då får man upp en lista på alla jobbcoacher man kan få via Arbetsförmedlingen. För mig var det över 50 stycken, så man har lite att göra om man vill göra en grundlig genomgång av de olika alternativen. Jag gjorde ett första urval genom att välja företag som var lite större och inte bara jobbar med detta utan också jobbar med rekrytering. En person på Arbetsförmedlingen hade också sagt att de större företagen vanligtvis är bättre än de mindre.

Varje jobbcoachföretag har en tjänstedeklaration där man kan läsa vad de erbjuder och de är alla väldigt lika. Alla erbjuder granskning av CV och personligt brev och stöd inför intervju. Andra exempel på saker som erbjuds är fejkade intervjuer så man får testa på och de sedan kan ge feedback på hur det gick, personlighetstest, hjälp vid registrering i deras CV-databas och kontakt med företag. En del företag har kombinerat de individuella mötena med gruppmöten, till exempel CV-workshop, andra har alla möten individuella. Några erbjuder information och diskussionsforum med andra sidor arbetssökanden via nätet.

Personligen valde jag bort dem som som hade gruppaktiviteter, då jag var rädd att de skulle stjäla tid från de personliga mötena. Jag anser också att jag har kommit ganska långt med mina ansökningshandlingar och vill ha feedback på en nivå som inte riktigt kan ges i grupp. Sådana som kändes som om de hade ett för styrt upplägg valde jag också bort, då jag sällan kände att alla moment var aktuella för mig, till exempel var jag ganska ointresserad av att få hjälp att registrera mig i en CV-databas.

Mängden tid man får var också något jag funderade på. Alla coachningar verkar vara under en tidsperiod av tre månader. En del erbjöd tre rådgivningstillfällen á 3 timmar under denna tid, medan andra har kortare möten mer ofta. Många skrev inget alls om hur ofta man träffas.

Att välja är jättesvårt, för det finns så många och de är alla så lika. Sen beror det ju så klart också på vem man får som jobbcoach, oavsett vilket företag det är man väljer. Tyvärr är det är nog lite av ett lotteri, men man ökar ju helt klart sina chanser att få något man är nöjd med om man läser på i förväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar