8 september 2010

Skriva ner mig själv

När man skriver en jobbansökan är det ju ganska självklart att framhålla sina bra sidor. Just nu gör jag tvärtom. Istället för att få det att låta som om jag är i princip färdig med utbildningen försöker jag få det att låta som om jag har en del kvar. Mycket av det jag brukar framhålla som positiva erfarenheter och egenskaper väljer jag att inte ta med. Allt för att kunna få ett deltidsjobb tänkt för studenter som jag egentligen är överkvalificerad för.

Jag var i kontakt med en rekryterare för ett annat extrajobb för studenter förra veckan och hon frågade lite oroligt vad som skulle hända ifall jag fick ett "riktigt" jobb medan jag hade detta jobb. Gissningsvis har andra rekryterare och arbetsgivare samma tankegångar och det är därför det så ofta finns krav på att man ska ha minst ett år kvar av sina studier för att kunna få jobbet. Men just dessa två jobb jag sökt är så pass korta att chansen/risken att jag skulle få ett heltidsjobb innan de är slut är ganska liten. I väntan på det riktiga jobbet är det bra med lite tillskott i kassan och ytterligare en erfarenhet att skriva på CV:t.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar