10 september 2010

Tankevurpa

Jag gjorde en liten tankevurpa i senaste inlägget. Visst kan man försöka framställa sig själv på olika sätt i olika ansökningar för att bättre passa in i vad de letar efter. Men är det samma rekryteringsbolag för flera olika tjänster funkar det kanske mindre bra. Särskilt om det är samma rekryterare för två olika tjänster som man har sökt, vilket det var för det här extrajobbet och det högst seriösa jobbet jag sökte i måndags.

Nu var det inget problem i detta fall och mindre än en timme efter att jag skickat in ansökan i onsdags ringde rekryteraren och sa att hon sett min ansökan och dessutom kom ihåg mig från den andra ansökan. Så nu har jag en intervju inbokad för båda tjänsterna. Jag ser en stor risk att det i första hand gäller extrajobbet, där det är lite tidspress att hitta någon, för jag misstänker att jag inte riktigt passar in i vad de förväntar sig för den andra tjänsten, men jag får göra vad jag kan för att ge intryck av att jag passar även för det "riktiga" jobbet.

Hela denna situation påminner mig om vad det är jag inte gillar med rekryteringsföretag. Söker jag ett jobb hos ett företag så är min ansökan unik för dem bland en massa andra ansökningar. Men söker jag ett jobb hos ett rekryteringsföretag där jag har sökt jobb tidigare så är det troligt att de efter ett tag känner igen mig. Man brukar ju prata om att man ska ha unika ansökningar och skriva anpassat för just den tjänst man söker. Har jag då tre ansökningar samtidigt hos ett rekryteringsföretag där mycket av texten återfinns i alla ansökningarna så känns det lite märkligt. Dels visar det på min oförmåga att skriva unika ansökningar, fast vem kan göra det egentligen, dels är jag rädd för att uppfattas som konstig när jag söker så många olika jobb som inte ens påminner om varandra. Och slutligen finns den lilla irrationella rädslan att rekryteraren ska tänka "haha, men henne ratade jag ju till de fem senaste jobben, förstår hon inte att hon inte är det vi letar efter."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar