26 oktober 2010

Klädångest och viktnedgång

Ända sedan inbjudan till bröllopet om lite drygt en månad dök upp här hemma har jag haft lite småångest över vad sjutton jag ska ha på mig. Jag har några jättefina klänningar som alla köptes in när jag vägde lite mindre än vad jag gör idag. De jag tänker på är:
- en grå klänning med fyrkantig djup urringning med paljetter och pärlor på framsidan från InWear som jag har använt tre gånger. Första gången var på min student, en annan gång på en sitting på universitetet. Sen gick jag upp i vikt och kunde inte ha den på ett tag, men efter att jag gick ner till cirka 70-72 kg sommaren 2005 kunde jag ha den på min kusins bröllop.
- en svart-vitmönstrad klänning med ärmar, lite retro-stil över den, köpt på Zara. Den har jag bara använt en gång, på nyårsafton för några år sedan. Redan då var den lite halvtrång och efter att ha ätit alla rätterna var jag till och med tvungen att öppna dragkedjan i sidan för att kunna andas.
- en grön sidenklänning med svart brodyr runt den runda urringningen, från Noa Noa. Den köpte jag så sent som till påsk  förra året. Sedan dess har jag också gått upp i vikt. Använd en gång, på förbundsstämman förra året.

Så frågan är alltså vad jag kan ha på mig. De två första klänningarna är ganska uteslutna, så det kan jag ju glömma, även om jag har en långsiktig önskan om att kunna ha dem på mig igen. Den gröna har jag inte vågat pröva förrän nu, men jag har haft någon sorts tanke om att ifall jag verkligen går in för det borde jag kunna gå ner kanske 4-5 kg på en månad.

Idag gick jag till Noa Noa för att se vad de har i festklänningsväg och hittade två jättefina. Jag försökte hitta bilder av dem på Noa Noas hemsida, men det här var det närmaste jag kom:


Den vänstra klänningen syns inte så jättebra med sjalen som täcker en del av framsidan, men man ser i alla fall det mesta. Klänningen jag provade hade inte rosa paljetter utan allting var svart. Den satt lite väl tajt och kostade 1600 kronor vilket verkligen är att ta i, men den var jättefin.

Jag fastnade för den högra klänningen, som såg ganska annorlunda ut i affären. Istället för svart var den grå, i siden, och ärmarna som syns på bilden här måste vara en extratröja hon har satt på sig under, för den var ärmlös. Den kostade 1400 kronor och satt ganska perfekt på mig.

Båda två var jättefina, men samtidigt ska jag verkligen lägga 1400 kronor på en klänning nu när jag inte har någon inkomst och nu när jag väger ungefär så mycket som jag någonsin har vägt och har som målsättning att gå ner åtminstone tio kg? Är det rimligt? Samtidigt kändes det i affären som om jag inte hade något rimligt alternativ att ta på mig. En annan lösning jag funderat på är en syrenfärgad sidenblus och en mörklila veckad kjol, båda från Noa Noa, men det känns inte lika festligt och jag vet inte ens om det skulle se bra ut tillsammans.

Väl hemkommen prövade jag den gröna klänningen med viss bävan. Underklänningen satt jättetajt men sen när jag dragit på mig överklänningen såg det ändå väldigt fint ut. Jag hade trott att jag skulle se ut som ett stoppat korvskinn men den såg faktiskt jättebra ut. Visserligen rekommenderar jag inte matintag i den och även andningen skulle kunna tänkas bli lite ansträngd, så den satt inte jättebra direkt, men fint var det. Med några kg mindre så är den ett fullt tänkbart alternativ.

En titt i garderoben påminde mig också om en annan klänning jag har som jag använde på julen förra året som faktiskt också är ett alternativ. Inte lika festlig, men helt klart ett alternativ. Kanske till och med det bästa. Så jag tror nog att jag får låta bli att köpa den grå klänningen även om den var jättefin. När jag väl har pengar så kan jag vara lite mer slösaktig och målsättningen är ändå att väga tio kg mindre. En bra belöning när jag lyckas gå ner i vikt kan vara att köpa lite lyxiga klänningar. Sen ska man bara hitta tillfälle att använda dem också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar