12 oktober 2010

Utvärdering efter en dryg månad

Lite över en månad har gått sen jag startade detta och jag tänkte det vore på sin plats med att fundera över hur det har gått. Från början tänkte jag ju att jag skulle se hur det har utvecklats.

Statistiken visar att ingen läser bloggen alls, de enda träffarna är nog från när jag råkat gå in på den från "fel" dator så att det har registrerats som en träff. Någon från USA verkar ha ramlat in också vid något tillfälle, men förutom det så är det helt tomt på besökare. Inget av detta är ju egentligen särskilt konstigt, jag har ju inte gjort någonting alls för att få besökare. Chansen att någon skulle hamna på bloggen av en slump genom att trycka på "nästa blogg" på en annan blogg känns ganska minimal. Dessutom verkar det vara så att om jag trycker på "nästa blogg" här på sidan hamnar jag på en engelsk blogg, vilket skulle kunna innebära att bloggen är associerad med utländska bloggar. När jag har testat den funktionen på svenska bloggar har jag hamnat på andra svenska bloggar. En annan möjlighet att hitta hit skulle ju vara ifall någon söker på rätt sökord och hamnar här den vägen, men de saker jag skriver om, till exempel jobbsökning, är ju inte särskilt unikt och det verkar inte så troligt att just min blogg skulle hamna högt upp.

Men som jag skrev redan i första inlägget, att skriva är delvis som någon sorts terapi för mig själv, att hitta ett sätt att kanalisera och formulera de tankar som flyger runt i mitt huvud. Sett ur den aspekten har bloggen varit en framgång. Från att ha skrivit några gånger om året i mitt eget privata dokument på datorn har jag nu istället skrivit flera gånger i veckan vilket känns jättebra. Det är ett bra sätt att strukturera tankarna och få lite ordning på vad jag känner och tänker. Sen är det också ett bra sätt för att i framtiden minnas vad som hände och vad jag kände, något som jag också känner är viktigt.

En sak som är lite jobbig är dock att även om jag vill ha läsare är jag jätterädd för att få fel läsare, det vill säga folk jag känner. Särskilt tänker jag på sambon för vars ögon detta inte är tänkt. Risken att han skulle hitta hit är ganska minimal, men det finns ändå en risk, till exempel om han skulle sitta vid min dator och på något sätt komma in på sidan, vars url ju kommer upp om man skriver början på den. Google Chrome (som jag började använda när Mozilla Firefox buggade ur totalt) sparar också en lista över mest besökta sidor och den skulle kunna komma upp där.

Sen har jag lite mer orealistiska rädslor för att han på något sätt skulle spåra min internettrafik. Det kanske verkar som om jag är lite väl paranoid, men med tanke på vad han har gjort tidigare så är det inte helt orimligt. En gång saboterade han internet genom att dra ut internetkabeln ute i hallen och sen sätta tillbaka den så att det såg ut som om den var i. En annan gång satte han upp ett sånt där filter som många företag har för att hindra sina anställda att besöka webbsidor om spel, porr och gambling och kollade sedan vilka sidor jag hade försökt komma åt. Att kolla internettrafiken är visserligen att gå några steg längre än detta, men jag trodde inte ens att han skulle vara kapabel att göra dessa saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar