22 juni 2011

Inte alltid så lätt som man kan tro

När jag läser Hanna Fridéns inlägg om bristande användning av preventivmedel bland i första hand unga blir jag förvånad över att det är så illa ställt. Jag trodde att ungdomar var mer informerade och medvetna, så det är ett angeläget ämne hon tar upp. Men ändå reagerar jag när hon skriver att det finns inget skäl alls till varför vi som har fri tillgång till preventivmedel [inte] ska använda oss av dem förutom LÄTTJA och religiösa skäl och jag kan inte låta bli att hänga upp mig på det.

Kanske hade det räckt med någon liten kommentar om att det inte är så självklart att hitta ett fungerande preventivmedel och ifall hon hade låtit lite mindre dömande. I övrigt är det hon skriver bra och jag håller med. Men just detta att det inte skulle finnas annan anledning än lättja att låta bli preventivmedel känns lite kategoriskt. Som jag skrivit tidigare tycker jag det är väldigt svårt med preventivmedel och vad jag har förstått är det många som delar min uppfattning. Preventivmedlen jag har testat får mig att inte vilja ha sex och vad är då poängen?

Samtidigt är ju jag också ett levande exempel för det hon säger om att kör man utan vettigt preventivmedel så blir man tids nog gravid. Jag är en av de 25% som blir gravida när de använder säkra perioder eller avbrutet samlag. Lite skämtsamt har jag dock kalkylerat risken till mindre än 0,5%, för om man lågt räknat säger att vi hade sex en gång i månaden och att vi höll på så här i fyra år så blir det ett misslyckande på 200 tillfällen.

När man, som jag hade till för ett par månader sedan, är i ett långvarigt förhållande tycker jag att det är mer ok att råka bli med barn, så länge man är medveten om att det kan hända. Det hade vi den gången vår säkra period misslyckades och var helt inställda på att behålla barnet. Utan den stabiliteten som man ändå får säga att vi hade, trots våra problem, känns säkra perioder och avbrutet samlag väldigt osäkert. Vilket gör allting just nu så krångligt.

Ämnet kom faktiskt upp igår när vi satt och chattade. Lite försynt frågade han hur jag hade lyckats bli gravid den där gången och jag förklarade. Kändes lite så där att diskutera preventivmedel när vi inte ens är tillsammans ännu, hade egentligen tänkt vänta tills efter vi ses i övermorgon (herregud, det är i övermorgon vi ska ses!), men det blev ändå ganska bra. Det kändes som om han förstod. Vilken lösning vi i slutänden hittar återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar