14 juni 2011

Mer förändring

När jag skrev om mitt arbete igår och att jag inte vill byta uppdrag ännu trodde jag inte att en förändring var på väg så snart. Jag trodde att även om det kan hända om ett tag så satt jag ändå säkert fram till vintern, då kontraktet är på ett år. Projekten jag är med i pågår alla under en ganska lång tidsperiod. Det verkar märkligt att ta in någon som jag för att sen avsluta uppdraget när jag precis börjar komma in i arbetet. Så jag har helt enkelt utgått från att jag sitter ganska säkert och det har jag varit väldigt nöjd med.

Så kom idag...
Efter ett avdelningsmöte bad chefen för mitt uppdrag mig att komma förbi på vägen hem för det var något han ville prata med mig om. Han sa dock inget om vad det gällde. Själv blev jag lite smånervös, jag är ganska hispig när det gäller jobbet och är hela tiden rädd att de ska vara missnöjda med mig. Hittills har jag mest fått beröm, men ändå.

Ett problem är att jag har lite ont om saker att göra och ibland tar jag en snabb koll ute på nätet när jag har tråkigt. Ibland blir denna snabba koll ganska lång, men oftast handlar det mest om att konstatera att mina favoritsidor inte har uppdaterats sedan sist. Jag är medveten om att det finns en risk att företaget på något sätt kan ha koll på vilka sidor jag besöker och kan ha en åsikt om att jag gör detta på arbetstid, särskilt som konsult. Det är inte överdrivet mycket. Men jag går och oroar mig.

Samtidigt kunde det ju inte vara något jätteallvarligt om jag bara ska komma förbi hans rum. Men jag kunde samtidigt inte förstå varför han inte sa vad det gällde. Dessutom måste det ju ändå vara lite halvakut om han ber mig komma samma dag, när vi har ett uppföljningsmöte bokat nästa vecka.

När jag så kom dit visade det sig att han visserligen hade något stort och viktigt att ta upp, men att det inte handlade om något sorts missnöje med mig, snarare tvärtom. Han meddelade att han inte längre ville att mitt uppdrag skulle utföras av en konsult. Istället ville han ha en fast tjänst för det, men han ville fortfarande ha mig i den rollen, det vill säga, han uppmanade mig att söka tjänsten.

Tanken att det skulle kunna vara något sånt hade slagit mig, men jag hade viftat bort det då det kändes för tidigt. Det har ju bara gått ett halvår. Skulle något sånt hända skulle det säkert ske mycket senare trodde jag.

Så nu står jag alltså inför valet att stanna kvar på konsultföretaget men helt byta arbetsuppgifter eller att få ha kvar mina arbetsuppgifter och kollegor men byta arbetsgivare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar