27 juni 2011

Reseobservationer i brist på bättre...

I väntan på att jag lyckas samla mina tankar och formulera dem på något bra sätt kommer här några reseobservationer.

Under dagen har jag fått testa på fem olika bussar och på väg till Glasgow slås jag av hur fruktansvärt obekväma sätena är. Hur tänkte bussföretaget när de beställde bussarna? Stod det i kravspecifikationen att sätena i uppfällt läge ska vara formade så att resenären sitter kutryggig och framåtlutad samt att stolen ska återgå till uppfällt läge så fort resenären ändrar ställning? Eller är det bara ett misstag? Glömde de testa stolarna innan de köpte in bussarna? Hur tänkte tillverkaren när de valde form på sätena? Någonstans måste ju någon ha tänkt. Jag kan förstå ifall man ville spara pengar, men pengar borde mer påverka materialet. Visst får design stryka på foten också, men just det där med att sitta någorlunda bekvämt på långfärdsbuss känns ändå som ganska grundläggande funktion och inte särskilt svårt att åstadkomma, åtminstone på någon sorts godkänd nivå där man har utelämnat alla extravaganta funktioner.

Hela resan stör jag mig på att det är så jobbigt att ta sig in på toaletterna med resväskan och då är den ändå intestörre än att den funkar som flyghandbagage. Toaletter på färjor och flygplatser är ju inte stora men reser man ensam vill man ändå ta med resväskan in, trots platsbristen. Dörrens svängradie tar dock upp hela vägen fram till toalettstolen, så det är i princip omöjligt att stå inne i båset med väskan på ett smidigt sätt samtidigt som man stänger dörren. Tills jag landar på Skavsta och där möts av toalettbåsdörrar som öppnas utåt. Fantastiskt! Någon har tänkt. Och det känns skönt att vara hemma i Sverige igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar