1 juni 2011

På besök i mitt förra liv

Det är som om jag har flyttats ett år tillbaka i tiden. Jag är på universitetet, på samma galma café, dricker samma gamla te, försöker för må mig att lära mig samma gamla hemska kurs och skickar sms till Alex. Fast samtidigt är allting så annorlunda. Det är bara ett tillfälligt esök jag gör i den gamla världen.

Min ursäkt för att vara ledig idag är tentan senare i eftermiddag. På mitt företag har man till och med rätt att få lön en dag man skriver tenta. I vintras gjorde jag en fin tidplan, tidplaner är ju numera min profession, för hur jag skulle plugga till tentan, vilka månader jag skulle göra vilka kapitel. Första månaden kom och gick utan att jag började. Dels var det min vanliga seghet, men också svårigheten att hitta tid när jag börjat jobba och är borta från hemmet så många timmar varje dag. Men det fanns fortfarande tid över, det var nästan ett halvår kvar...

Ytterligare en månad gick och allt det här med Johan och att flytta startade. Då fanns det ännu mindre tid. Vid flytten var det bara en månad kvar och även efter flytten hade jag det svårt att komma igång. Då var det svårt att känna att jag fick den tid jag behövde för att tänka och för att försöka hitta vad det är jag vill. Tentan hamnade lågt på prioritetslistan.

Så här sitter jag nu. Planen var att jag skulle ha pluggat riktigt duktigt så att jag hade en chans att ta tentan och ifall jag inte gjorde det skulle jag ha omtentan i augusti i reserv. Nu har jag ingen som helst chans att ta tentan idag och jag kommer behöva plugga i sommar, något som jag hoppades slippa. Den nya planen är nu att använda idag som en upptakt för att komma igång. Än så länge går det lite halvdålgit med tanke på att jag sitter och skriver detta istället. Men jag sitter i alla fall på universitetet och försöker.

Frågan är nu om jag ska gå på tentan. Det känns ärligast, men samtidigt som slöseri av tid. Men har jag fått ledigt idag för att skriva tentan måste jag ju faktiskt gå dit. Kan man ju tycka... På ett sätt är jag orolig ifall något sorts intyg kommer behövas, även om det inte är troligt, men också för att inte behöva ljuga. Att använda tiden till att plugga skulle dock öka chanserna att jag tar tentan i augusti, jag kan verkligen behöva den tid jag får, för sen när jag jobbar igen blir det svårt att hinna med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar