20 juni 2011

Tråkig planering

Förra veckan fick jag ta hand om en sån där tråkig praktisk sak. Preventivmedel. Planerar man att inleda ett nytt förhållande kan det vara smart att ha någon sorts plan på hur man ska undvika att bli gravid. Jag må ha övertygat honom om att det nog inte är så dumt att någon gång i livet skaffa barn, men han vill nog inte ha ett barn redan vid den här tiden nästa år.

Först höll det på att gå åt skogen. Jag gick från att tycka att jag hade väldigt bra framförhållning, vi är ju inte ens tillsammans ännu och vi kommer definitivt inte ha sex den närmaste månaden, till att inse att jag var sex veckor för sent ute. Landstingets mottagning har nämligen sommarstängt från maj till september. En tredjedel av året! Hur tänker de egentligen? Tror de inte att folk har sex på sommaren eller?

Tack och lov finns det privata alternativ som till och med har öppet både kvällar och helger ibland även om de inte hade överdrivet många tider kvar. Så nu har jag i alla fall en tid, även om problemet är långt ifrån löst för det riktiga problemet är ju att hitta något som fungerar för mig.

Lite jobbigt känns det även att behöva gå tillbaka dit. Sist jag var där sa jag till mig själv att jag skulle hålla mig till landstinget, då jag tyckte de hade uppvisat viss inkompetens. Barnmorskan som konstaterade missfallet sa att allting var borta och att det var ”färdigt”. Sen när jag ringde tillbaka och bad om råd när det gjorde så ont och blodet bara forsade ut så visste de inte ens vart jag skulle vända mig. I den situationen vill man inte få rådet att ringa förlossningen för att där bli bemött som om man är dum i huvudet som ringer dit. Dit kommer man med de barn som fortfarande lever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar