15 juni 2011

"Vi är inte ett bemanningsföretag"

Min konsultchef blev irriterad när hon fick höra om erbjudandet jag fått. Visst är det ok att en kund säger upp avtalet för att de vill ha en fast tjänst istället. Men det är inte ok att uppmana konsulten att söka tjänsten. ”Vi är ett konsultföretag, inte ett bemanningsföretag!” sa hon. Jag förstår henne. Konsultföretag lever ju på sina anställdas kompetens och satsar på att hitta bra anställda vars kompetens de försöker utveckla med kurser och liknande. Ifall de som jobbat ett tag hela tiden försvinner och konsultföretaget istället måste ta in nya funkar det ju inte.

Som arbetssökande såg jag ofta i annonser att det var ett rekryteringsföretag eller bemanningsföretag som skötte rekryteringsprocessen och tog på sig anställningsansvaret det första halvåret innan överrekrytering eventuellt sker. Men då har man ju det som del i uppgörelsen och rekryteringsföretaget kan ju också ta betalt för själva rekryteringen. Hur bemanningsföretag fixar det vet jag inte, men gissningsvis satsar de inte lika mycket på sina anställda som konsultföretag gör.

Innan jag pratade med min chef kändes det lite bättre. Även om jag inte gillade situationen närde jag någon sorts förhoppning att hon skulle ta det bättre, men nu blev hon ju ganska irriterad och sa att han egentligen inte fick göra så. Johan hade till och med sagt att hon kanske skulle uppmuntra mig att söka tjänsten, då det kanske är lite svårt att hitta något nytt åt mig. Men det trodde hon inte skulle vara något problem.

Det känns som om jag har kommit i kläm här. Jag känner mig illojal som vill stanna på uppdraget och jag gillar inte att svika. Jag antar att det inte är en så stor grej för en konsult att byta uppdrag. När kunden vill avsluta så tackar man för sig och går vidare. Många konsulter byter uppdrag bra mycket oftare än vad vi gör, det är inget konstigt att byta. Men det här är mitt första uppdrag, mitt första jobb. Jag vill inte byta, jag vill vara kvar här. Jag vill gå djupare i arbetsuppgiften nu när det äntligen börjar kännas som om jag är med i leken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar